• معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
  • طرح کاوشکده فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان باید در کشور تکثیر شود

  • ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت افتتاح کاوشکده فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما در کشور فراهم کردن محیطی برای دانش‌آموزان و دانشجویان است تا بتوانیم بیشترین ارتباط و آشنایی را با حوزه فناوری ایجاد کنیم. کاوشکده فناوری از جمله برنامه‌هایی است که کمک می‌کند قشر نوجوان و جوان مستقیما با آزمایش‌های علمی ارتباط برقرار کنند. این طرح‌ها علاوه بر اینکه باید در استان توسعه یابد، می‌تواند در سطح کشور نیز تکثیر شود.


به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، کاوشکده فناوری شهرک با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد. 


سجاد محمدعلی‌نژاد در حاشیه این افتتاحیه اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی ما فراهم کردن محیطی برای دانش‌آموزان و دانشجویان است تا بتوانیم بیشترین ارتباط و آشنایی را با حوزه فناوری ایجاد کنیم. در همین راستا پیشتر طرح‌هایی مانند دستیار فناوری اجرا شده اما در ادامه آن طرحی را در سال جاری شروع کردیم که حوزه فناوری در انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی فعال شود. از سوی دیگر در تلاشیم تا بازدیدهای هدفمند را به منظور آشنایی با شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار کنیم. در گام بعدی و پس از استعدادیابی نیز دوره‌های آموزشی با هدف تشکیل تیم و هسته‌های فناور برگزار خواهد شد. 


وی افزود: اردوهای راهیان پیشرفت و کاوشکده فناوری از برنامه‌هایی است که قشر نوجوان و جوان می‌توانند مستقیما با آزمایش‌های علمی ارتباط بگیرند. این طرح‌ها علاوه بر اینکه باید در استان توسعه یابد، می‌تواند در سطح کشور نیز تکثیر شود.


کاوشکده فناوری؛ ترغیب‌گر تجربه‌محور دانش‌آموزان و دانشجویان در حوزه علم
قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نیز اظهار کرد: کاوشکده فناوری نمونه‌ای از موزه‌های علم و فناوری در دنیا محسوب می‌شود که هدف آن ترویج آموزش غیررسمی است. این نوع موزه‌ها برخلاف موزه‌های اثرمحور عادی، کارکرد محور بوده و بنابراین بازدیدکنندگان از طریق تجربه کاربردی با عملکرد تجهیزات در شاخه‌‌های مختلف علم آشنا می‌شوند. 


وی افزود: این کاوشکده مباحثی مانند الکترونیک و مکانیک از شاخه علم فیزیک به عنوان منشا عمده علوم مهندسی را پوشش می‌دهد البته سینمای سه بعدی این مجموعه به طور تخصصی به رشته شیمی می‌پردازد. کاوشکده فناوری با سرمایه حدود 40 میلیارد تومان تاسیس شده و تجهیزاتی چون بوبین تسلا یک میلیون ولت (رعد و برق مصنوعی)، بوبین تسلا 100 هزار ولت، ربات پیانیست و فوتبالیست، تفنگ لیزری و سیبل پنوماتیک، آیینه‌های خمیده و صوتی، ژنراتورهای دستی و پایی، دستگاه‌های مه تور، چنگ لیزری، دستگاه رساناسنج بدن، سایه‌های رنگی و اتاق استروبوسکوپ در آن قرار گرفته است. 


رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تصریح کرد: سال‌هاست که فضای آموزش از حالت رسمی به غیر رسمی حرکت کرده و تلاش می‌شود مباحث آموزشی با تفریح و تجربه به افراد آموزش داده شود. در همین راستا پارک علمی کودک و نوجوان که پیشتر در شهرک وجود داشت و فعالیتش به دلیل کرونا متوقف شده بود، با توسعه فضا، مدل آموزش و تجهیزات موجود با عنوان «کاوشکده فناوری» و در فضایی یکپارچه به مساحت تقریبی یک هزار متر مربع در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار گرفت. پارک علمی کودکان فضایی حدود 400 متر مربع در اختیار داشت. 


مصلحی گفت: برای تسهیل حضور دانش‌آموزان در این کاوشکده تخفیف ویژه دانش‌آموزی در نظر گرفته شده است و این گروه می‌توانند با هزینه‌های به مراتب کمتری از ظرفیت کاوشکده بهره‌مند شوند. متقاضیان می‌توانند روزهای شنبه تا پنجشبه از ساعت 8 تا 16 برای بازدید از این مکان علمی ثبت نام کنند. 


وی خاطرنشان کرد: ترویج علم به روش‌های مختلف از جمله جهاد تبیین، یکی از اهداف و برنامه‌های مهم مورد توجه شهرک علمی و تحقیقاتی است که پیشتر از طریق ایجاد نمایشگاه دائمی راهیان پیشرفت و طرح سفیران فناوری آغاز شده و امروز در قالب کاوشکده فناوری توسعه می‌یابد. 


رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در پایان گفت: اگرچه کاوشکده فناوری با هدف افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان و دانشجویان به رشته‌های مهندسی و فنی برنامه‌ریزی شده اما طبیعتا در آینده بر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور جدید در شهرک نیز تاثیر مثبت خواهد داشت. در راستای بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان در حل نیازهای دانشی شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، طرح سفیر فناوری نیز با دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده که ضمن مخاطب قرار دادن انجمن‌های علمی، دانشجویان را برای کار در حوزه فناوری ترغیب می‌کند. بر این اساس شرکت‌های دانش‌بنیان در محیط‌های دانشجویی مشکلات خودشان را مطرح و از ظرفیت‌های دانشجویان برای حل آن‌ها استفاده می‌کنند.

تعداد بازدید : ۴۱۴      تاریخ: 1402/09/01

ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت